Výstava obrazů malířky a ilustrátorky Ivany Lomové

Verze pro tisk |

Ve čtvrtek 7. května bude v Galerii Jídelna při Vlastivědném muzeu v České Lípě zahájena výstava obrazů významné české malířky a ilustrátorky Ivany Lomové.

Výstava Obrazy je malým nahlédnutím do nedávné a současné tvorby jedné z nejvýraznějších osobností současné české malby. Ústřední téma cesty vlakem, které spojuje cykly Cestující (2011-12) a Krajiny za oknem, doplňují tři obrazy z aktuálního, otevřeného souboru s pražskými motivy (Veleslavín).

Obrazy Ivany Lomové jsou zdánlivě popisné – zachycují městské prostory, krajiny za oknem vlaku a především lidské situace. Vidíme na nich všední, až banální situace lidí, čekajících na zastávce, přesazených do prostoru kavárny nebo vlakového kupé, pohroužených do dialogů nebo osamělého rozjímání, zírání, či spánku. Jsou to témata, jež svět současného umění nepovažuje za příliš zajímavé a sexy a která proto od umělce vyžadují nejen zvídavost a empatii, ale také určitou odvahu.

Scenérie Ivany Lomové nikoliv náhodou asociují fotografické momentky. Jejich výchozím materiálem je zpravidla fotografie, (což je postup, který ji spojuje s řadou předních evropských malířů současnosti), a proto bývají nepřesně označovány za fotorealistické. Scéna zachycená fotoaparátem nebo iPadem je totiž v časově náročném procesu malby transformována v realitu jiného řádu. Obrazy vznikají pomalu a samy vyžadují soustředěný, trpělivý pohled, který se nespokojí sklouznutím po povrchu zdánlivě banálního námětu a teprve poznenáhlu začne vnímat atmosféru, pocit tajemství či subtilní emoce, jimiž je malířka dokázala prodchnout. Všední scéna se pak začne otevírat jako okamžik nejasného, snad i zneklidňujícího mikropříběhu, do něhož se můžeme vciťovat a o jehož vyústění můžeme přemýšlet. A samozřejmě, můžeme její chodce, cestující a návštěvníky vnímat také jako metafory dočasné či dlouhotrvající izolace a osamělosti současného člověka...

Cesta Ivany Lomové k malířství trvala dlouho a vyhnula se obvyklému školení na malířské akademii. Vystudovala architekturu, od konce 80. let se věnovala ilustraci, komiksu, zabývala se kresleným filmem a grafice, než se naplno obrátila k malbě. Její soustředěná práce, stojící mimo hlavní proudy a aktuální módní trendy uměleckého světa, dokládá, že dobré malířství ani dnes neztratilo nic ze své schopnosti odkrývat hlubší dimenze viditelného světa.

Doc. PhDr. Ladislav Kesner, Ph.D., kurátor výstavy 

alt
Nahoru