Dnes je 02. 10. 2024
svátek má Olívie,Oliver

Strojírenské podniky v Libereckém kraji mají o pětinu nižší tržby

Archiv

Ukázal to průzkum ČTK. Dominantním odvětvím v Libereckém kraji je výroba součástí pro automobily, která letos zaznamenala výrazný propad a ani zavedení šrotovného v Evropě, zejména v Německu, ho zatím vyrovnat nedokázalo. Jsou ale i výjimky - třeba jablonecký výrobce automobilových brzd Lucas Varity očekává zhruba stejné tržby jako loni, výrobce vlaků Bombardier Česká Lípa počítá dokonce s jejich navýšením až o 15 procent.


Průmyslová výroba v Libereckém kraji zaznamenala největší propad v prvním čtvrtletí letošního roku. Podle Českého statistického úřadu klesly meziročně tržby v průmyslu o více než čtvrtinu a kraj také zaznamenal největší propad v zaměstnanosti. Zatímco ještě loni v prvním čtvrtletí zaměstnávaly průmyslové podniky 52.000 lidí, letos už jich bylo jen 44.000, což představuje téměř šestnáctiprocentní úbytek. Propouštěli nejen dodavatelé autosoučástí, ale například také sklářské firmy.


"Dodavatelé autodílů propustili 15 až 20 procent svých zaměstnanců," řekl ČTK Milan Šubrt z Asociace samostatných odborů, která v Libereckém kraji zastupuje pracovníky zhruba 70 firem. Propouštění se podle něj dotklo zejména lidí zaměstnaných na dobu určitou a agenturních pracovníků. "Šrotovné v Německu sice přineslo více práce, podniky ale moc nových lidí nenabíraly, řešily to s pomocí agentur a přesčasy," poznamenal Šubrt. I když se na podzim očekává pokles výroby v souvislosti s ukončením šrotovného v Německu, další vlnu propouštění už Šubrt nepředpokládá.


Útlum výroby spojené s automobilovým průmyslem se v Libereckém kraji projevil výrazným nárůstem nezaměstnanosti. Zatímco ještě v prosinci bylo v kraji bez práce 15.700 lidí a míra nezaměstnanosti byla sedmiprocentní, na konci prázdnin už úřady evidovaly 24.200 uchazečů o práci a míra nezaměstnanosti vzrostla na 10,6 procenta. Výrazně se ale zhoršila nabídka pracovních příležitostí. Zatímco ještě v prosinci si mohli lidé vybírat z 2280 volných míst, nyní už jich je jen 1390, a na každé tak připadá téměř 18 uchazečů. Výrazně klesly zejména nabídky z oblasti automobilového průmyslu, který v minulých letech dával největší šance k uplatnění.


Jednou z mála výjimek, kde letos nabírali větší počet zaměstnanců, byl výrobce vlaků Bombardier v České Lípě. Strojírenská firma kvůli novým projektům přijala stovku lidí a nyní zaměstnává zhruba 1000 pracovníků. Díky novým zakázkám pro regionální dráhy v Německu vzrostly už loni tržby Bombardieru o více než 38 procent na 1,689 miliardy korun. "Letos počítáme s dalším nárůstem o deset až 15 procent," řekl generální ředitel Jiří Maděra.


Nové zakázky pomohly stabilizovat situaci například i v hrádecké firmě Trelleborg. Výrobce hadic pro automobily sice od loňského podzimu do letošního jara propustil třetinu lidí a dnes jich zaměstnává 360, nyní ale začal znovu nabírat. "Do konce roku zaměstnáme 60 nových pracovníků a další nové zakázky máme na druhé pololetí příštího roku, takže nelze vyloučit další nábor," řekl ředitel firmy Vítězslav Čepelka. Přes určité oživení očekává letos firma propad tržeb zhruba o 13 procent na 520 milionů korun, v příštím roce už by ale měly opět stoupat.